Rooksignalen
De Forces Nederland Site is vernieuwd! Klik hier om de nieuwe site te laden.
 Hoofdmenu

Real Texas Freedom

Ontario Smoking

The Evidence archive The Evidence Archive

What you think you know about tobacco may surprise you

Forces Comité van Aanbeveling

Forces Nederland
info@forces-nl.org

HET KAN NOG ERGER...
Wij Nederlanders vinden weleens dat ze in Amerika doorslaan. Wat te denken van Nicotine Anonymous, een club die net als de Anonieme Alcoholisten (AA) tracht de wereld te verbeteren, te beginnen bij de peuk. Die hebben dus écht (u kunt het controleren op http://nicotine-anonymous.org!) de regels van de AA overgenomen. Dus wat moeten rokers zegyen die via Nicotine Anonymous willen stoppen of zijn gestopt met roken? Dingen als “Wij erkenden dat wij machteloos stonden tegenover de nicotine en dat ons leven stuurloos was geworden” en “Wij besloten onze wil en ons leven over te geven in de hoede van God, zoals ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt” en “Wij bekenden tegenover God, tegenover ons zelf en tegenover een ander mens de juiste aard van onze misstappen”.
En dan denk je toch, als rechtgeaarde Hollandse stopper: krijg nou borsten (tieten is te plat, red.)! We wilden gewoon de longen redden, verder niks!
WAT GEBEURT ER ALS JE STOPT?
Bloeddruk, hartslag en temperatuur van handen en voeten worden weer normaal (binnen twintig minuten), zuurstof- en kooldioxide-gehalte in het bloed worden weer normaal (binnen acht uur), de kans op een hartaanval begint af te nemen (binnen een dag), reuk en smaak verbeteren en de zenuwuiteinden beginnen weer te groeien (binnen twee dagen), bloedsomloop en ademhaling verbeteren en lopen wordt gemakkelijker (na twee weken tot drie maanden), hoesten en kortademigheid nemen af, energie neemt toe (na een tot negen maanden), de kans op een hartaanval is de helft van een jaar eerder (na een jaar), de kans op kanker aan longen, mond, keel en slokdarm is de helft van iemand die een pakje per dag rookt (na vijf jaar), de kans om te overlijden aan longkanker is net zo groot/klein als die van een niet-roker (na tien jaar), de kans op een hartkwaal is niet groter dan bij iemand die nooit heeft gerookt (na vijftien jaar).
AFKICKEN? AFKICKEN!
Hoewel rokers zichzelf niet zo zien als alcohol- en drugsverslaafden (ooit een rookverslaafde in een doos zien slapen?), zijn ze er volgens de wetenschappelijke normen (voor de kenners: DSM IV) wet degelijk mee vergelijkbaar. En daar horen ontwenningsverschijnselen bij. Dit zijn de meest voorkomende: slapeloosheid, frustratie, gespannenheid, lagere hartslag, sombere stemming, prikkelbaarheid, boosheid, concentratieproblemen, buikpijn, hoofdpijn, hoestaanvallen, nachtmerries en toegenomen eetlust.

DE VOORDELEN VAN ROKEN
Zoals de CAN (en Defacto en al die andere instellingen) maar wat graag vertellen hoe slecht roken is (en in sommige gevallen: hoe van God los de roker), zijn er ook instellingen die vertellen dat roken helemaal zo’n kwaad niet kan. We noemen een Stichting Rokersbelangen (www.rokersbelangen.nl) en Forces Nederland (www.forces-nl.org). Zij proberen tegenwicht te bieden aan de in hun ogen af en toe militante geluiden van vooral de CAN. Zo verspreiden ze met graagte rapporten waaruit zou blijken dat roken ook goed voor de volksgezondheid kan zijn. Zo zou het Parkinson kunnen uitstellen. En die ziekte waarbij je dingen vergeet en op het Iaatst helemaal niks meer weet, maar omdat we zelf een maand, een week, zes dagen, negentien uur, veertien minuten en zes seconden geleden gestopt zijn, zijn we de naam van die ziekte helaas eh... vergeten.
DE MISDAADCIJFERS
Ter voorkoming van misverstanden de
‘misdaadcijfers’, zoals Defacto, de voormalige Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro), die heeft verstrekt:
• 37,2 procent van de mannen rookt, 30,6 procent van de vrouwen (totaal 33,9 procent)
• 17,8 procent van de mannen is ex-roker, 13,9 procent van de vrouwen (totaal 15,8 procent)
• de welstandsklasse met de meeste ex-rokers (18 procent) is de Iaagste, A
• de welstandsklassen met de meeste rokers (37 en 36 procent) zijn de hoogste,C en D
• hoe lager de welstandsklasse, hoe groter de wens om te stoppen met roken(14 procent in klasse A, 8 procent in klasse D wil binnen een halfjaar stoppen)
• mannen roken gemiddeld 14,8 sigaretten per dag, vrouwen 13,9 (totaal 14,4 stuks)
• geld speelde bij 9,6 procent van de exrokers een rol als reden om te stoppen (gezondheid bij 71,5 procent)
Deze rubriek werd niet gesponsord, de samensteller had wegens slapeloosheid, gespannenheid, sombere stemming, prikkelbaarheid, boosheid, concentratieproblemen. buikpijn, hoofdpijn. hoestaanvallen, nachtmerries en toegenomen eetlust wel wat beters te doen dan originele ideetjes bij de afgelopen week te verzinnen.
Bron: Panorama, 7 november 2001

Zend deze pagina naar een vriendZend deze pagina naar een vriend

Contact:

info@forces-nl.org